Je bekijkt nu Zelfontwikkeling als ondernemer door te bloggen? Dit is hoe dat werkt

Zelfontwikkeling als ondernemer door te bloggen? Dit is hoe dat werkt

Als je jezelf wilt ontwikkelen als ondernemer, dan denk je misschien als eerste aan het volgen van cursussen, intervisie en coaching. Terecht, denk ik, want zelfontwikkeling begint met een reis naar binnen. Maar je groei krijgt pas echt een boost als je je proces gaat delen met anderen. Bloggen is dé manier waarop je je pad kan laten zien en iedereen mee te nemen in de ontwikkeling die je doormaakt. 

Als je wilt groeien als ondernemer dan gaat het vaak niet alleen om meer klanten aantrekken of medewerkers aannemen. Het gaat in veel gevallen om een mentale stap die je maakt om groei te omarmen, de klanten te vinden die het best bij je passen of juiste bepaalde werkzaamheden af te bouwen. Daarom is het niet gek om je zelfontwikkeling als ondernemer te ondersteunen met een cursus, intervisie of coaching. 

Hoe hangt de vlag erbij?

Met andere woorden: als je je als ondernemer wilt ontwikkelen, dan neem je eerst een stap naar binnen. Je kijkt hoe de vlag erbij hangt: ben je nog tevreden met hoe het gaat? Wat zou je anders willen? Wat is je droom en welke stappen kan je zetten om daar te komen? Samen met een trainer of coach kan je de eerste stappen zetten, want hij of zij kan je laten zien welk businessmodel geschikt is, welke doelgroep het best past of waar je beter afscheid van kan nemen. 

Maar op een gegeven moment is de interne zoektocht niet genoeg meer. Je wilt bijvoorbeeld je nieuwe businessmodel testen op levensvatbaarheid, maar ook kijken of die ideale klanten wel echt zo ideaal zijn. Daarom is het goed om de lessen die je hebt op gedaan te gaan uitvoeren en daar ervaring mee op te doen. Een onderdeel daarvan is dat je mensen gaat vertellen over je ontwikkeling en de nieuwe keuzes die je maakt.

Twee voordelen van het bloggen over zelfontwikkeling

Bloggen is een uitermate goede manier om anderen deel te maken van jouw reis. Dat heeft twee voordelen: ten eerste leer je je eigen verhaal beter kennen en ten tweede geef je mensen de kans om zich te identificeren met jou. Veel ondernemers praten en denken veel over hun ontwikkeling, maar wist je dat je groei en zelfontwikkeling veel meer vorm krijgt als je het op papier zet? Je ziet het dan zwart op wit voor je en dan kan je voelen of dat echt klopt. 

Daarnaast helpt een blog om de woorden te vinden die passen bij jouw reis. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je altijd hebt geleerd dat je als ondernemer formeel moet communiceren. Je gebruikte de aanspreekvorm ‘u’ en je zinnen waren netjes opgebouwd, zoals het hoort. Maar als mensen je echt kennen dan weten ze dat je het liefst informeel communiceert. Je schrijft met flair, met woorden van deze tijd en soms zijn alinea’s vijf zinnen en soms heb je aan één woord genoeg. Dus nu je meer gaat ondernemer als jezelf, wil je óók die stijl gebruiken. En terecht!

Je eigen woorden vinden

Maar omdat je de ommezwaai maakt naar meer jezelf zijn en ondernemer vanuit je hart, moet je misschien wennen en is het spannend om je eigen woorden te gebruiken. Door te bloggen leer je steeds beter je woorden te kiezen en te blijven bij de kern. Pas als je het doet, ga je de woorden vinden en de stijl gebruiken die echt bij je passen. En als je die blogs ook publiceert ben je ook gelijk beter vindbaar, het is dus een win-win. 

Door de blogs te publiceren ben je beter vindbaar voor jouw ideale klanten. Ze leren je opnieuw kennen, gaan je stijl waarderen en bouwen een band met je op. Je hoeft nog niet één keer persoonlijk contact te hebben gehad, maar als je blogt leren je klanten je steeds beter kennen. En zeker als jij je reis deelt en mensen dus meeneemt in je groei. Want daarmee leren ze je niet alleen kennen, je bent ook relatable, herkenbaar en daarmee win je nog meer harten.

Blogs over je zelfontwikkeling worden steeds beter vindbaar

Daar komt bij dat blogs niet gebonden zijn aan een tijdspanne waarin ze gezien worden. Het mooie is dat je blog zelfs meer gezien wordt naar mate het langer online staat, zeker als je meer blogs schrijft die gerelateerd zijn aan die blog en je zoekwoorden gebruikt om je blog vindbaar te maken. Je bent dus beter vindbaar en de kans dat mensen je vinden wordt dus niet kleiner naar mate de tijd verstrijkt, maar groter. 

En je kunt vanuit een blog eenvoudig door verwijzen naar andere blogs of landingspagina’s. Dat is natuurlijk superfijn: je hebt je blog geplaatst op je eigen platform, waar ook jouw aanbod staat. Je plaatst daarvoor call-to-actions in je blog, maar zelfs als je dat vergeet, dan nóg kunnen mensen je aanbod vinden aangezien je menu natuurlijk overal zichtbaar is. De conversie is vanuit je blog dus eenvoudig. 

De conclusie: bloggen helpt je groeien

Als je dus gaat bloggen, dan groei je niet alleen zelf, maar je zelfontwikkeling helpt ook je ideale klanten. Want zij zien hoe jij de groei hebt omarmd, welke stappen je hebt gezet én hoe jouw aanbod steeds beter aansluit op de behoeften die zij hebben. En dat zorgt er weer voor dat jij meer ideale klanten kan bedienen, meer omzet gaat maken en meer vrijheid hebt om te doen waar jij het meest blij van wordt!

Ik deel blogs over mijn zelfontwikkeling als ondernemer met mijn nieuwsbrieflezers. Ik laat zien welke stappen ik neem, waarom ik die zet en welke resultaten ik daarmee behaal. Wil je ook worden meegenomen in deze reis? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief!

Foto door Nick Morrison op Unsplash

Geef een antwoord