Je bekijkt nu 3 redenen om vandaag te beginnen met bloggen

3 redenen om vandaag te beginnen met bloggen

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Er zijn drie goede redenen om te beginnen met bloggen: je wordt beter vindbaar, je trekt klanten aan die bij je passen en je ontwikkelt je eigen schrijfstijl. Het resultaat is dus dat je meer omzet binnenhaalt als je gaat bloggen. Wil je dat ook? Of ben je nog niet overtuigd? Lees verder en ik vertel hoe je deze resultaten behaalt als je gaat bloggen!

Als je de TikTokkers en Instagrammers van deze wereld vraagt waarom je in hemelsnaam een blog zou moeten beginnen, dan kijken ze je vast minachtend aan. Bloggen? Vloggen! TikTok-dansjes en Instagraphics, dat gaat het verschil maken. Natuurlijk ben ik het niet helemaal met ze oneens: het kan namelijk zijn dat jouw doelgroep precies daarop zit te wachten. Maar bloggen kan je zoveel meer brengen dan volgers: je wordt beter vindbaar, je bouwt een band op met je ideale klant en je leert jezelf uitdrukken op jouw manier. Het resultaat daarvan? Meer omzet!

Beter vindbaar worden met bloggen

Klanten hebben gemiddeld zeven contactmomenten nodig voordat ze overgaan tot een aankoop. Dat geldt voor zowel diensten als producten. ‘Contact’ wordt daarbij breed gedefinieerd: als ze een post van je zien op Instagram, dan is dat een contactmoment. Als ze een blog lezen op je website, dan is dat een contactmoment. Als ze je een bericht sturen, dan is dat een contactmoment.

Klanten gaan niet zomaar over tot een aankoop natuurlijk. Zoals je misschien snapt wordt het contact steeds wat intiemer en persoonlijker. Uiteindelijk moet er een transactie uit het contact voortkomen, waarbij de klant a. contact persoonlijk of virtueel met je opneemt en na dat gesprek overgaat tot de aankoop of b. een dienst of product aanschaft in je webshop.

Om tot die aankoop te komen, bezoeken klanten vaak meerdere kanalen, zoals Instagram, je website, dm’s, e-mails of telefoon. Er zijn maar weinig klanten die na contact op één van die kanalen overgaan tot een aankoop. Dus stel, je potentiële klant heeft een TikTok van je gezien, maar wil eerst meer weten over jou en je aanbod. Dan gaat ze naar Google en typt ze je bedrijfsnaam in.

Uit onderzoek uit 2020 van Omnisend blijkt dat marketeers die drie of meer kanalen gebruiken in een campagne 287 procent meer bestellingen zien dan marketeers die één kanaal gebruiken. Marketeers met één kanaal hebben namelijk gemiddeld een conversie van 3,21 procent terwijl marketeers die meerdere kanalen gebruiken een conversie hebben van 12,43 procent.

Je snapt, het is wel handig als je op Google een beetje bovenin verschijnt. Maar als je niet blogt en je dus een statische website hebt, dan is de kans dat dat gebeurt vrij klein. Zeker als concurrent wél snapt hoe Google werkt en vindbaar is op jouw bedrijfsnaam (Wat?! Mag dat? Jazeker, zeker bij grotere organisaties gebeurt dat vaak). Dat wil je natuurlijk voor zijn.

Bloggen, met andere woorden, helpt dus als je beter vindbaar wilt zijn en blogs kunnen een belangrijk contactmoment zijn in de reis die je klant maakt. Google houdt namelijk van tekst. En het liefst van teksten die relevant zijn voor de klant. Dan verwijst hij je potentiële klant maar wat graag door. Als je dan ook nog een blog hebt geschreven die lekker leest: kassa, dan blijft ze ook nog wat langer hangen!

Een band opbouwen met je klant

Als klanten eenmaal op je website zijn beland nadat ze via Google een relevante blog hebben gevonden, dan biedt dat je ook de kans om een band op te bouwen met die klanten! Enerzijds is het natuurlijk heel fijn dat ze bij jou alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben om een oplossing te vinden voor hun probleem. Anderzijds laat jij jezelf zien door te bloggen.

Als je blogt, dan laat je zien wat jouw expertise is. Je kunt nooit te veel informatie weggeven. Want waar klanten achterkomen is dat ze het prima zelf kunnen proberen, maar als ze echt willen uitblinken, dan hebben ze een expert nodig. En die expert, dat ben jij. En dat kan je bewijzen doordat je de kennis die je hebt, hebt gedeeld in je blogs.

Maar als je blogt, laat je ook zien hoe jij bent als persoon. Een schrijfstijl is namelijk heel persoonlijk, zeker als je voor jezelf schrijft. Je kunt zelf de woorden, de opbouw en de focus kiezen. Als je dichtbij jezelf blijft, dan zien je klanten je persoonlijkheid door de tekst schijnen. Ze weten dan direct: heb ik met haar een klik? En heeft het dus zin om contact op te nemen of niet?

Je eigen schrijfstijl ontwikkelen

Maar het ontwikkelen van je eigen stijl heeft vaak wat tijd nodig. Hoe ontwikkel je je eigen stijl? Door het vooral veel te doen! Als je beter wilt leren bloggen, dan is het noodzakelijk dat je blijft bloggen. Alleen dan weet je waar je blij van wordt, waar je klanten blij van worden en waar je eventueel nog aan mag werken. Dat vind ik zelf het mooie aan bloggen: je kunt het eigenlijk niet verkeerd doen.

Als je je schrijfstijl wilt ontwikkelen, dan is het natuurlijk wel handig als je openstaat voor verbetering. Alleen dan kan je voelen waar jij blij van wordt. En dan sta je ook open voor de feedback van anderen en kan je daarvan leren. Wees wel kritisch over kritiek: vraag jezelf af, ben ik het eens met diegene? Kan ik wat met de feedback? Wil ik daar nu wat mee?

Het kan natuurlijk zijn dat je je nu wilt focussen op het aanbrengen van structuur in je blogs en dus even geen feedback wilt over je stijl. Doe dat dan ook. Leg het even naast je neer. Of als iemand zegt: jij schrijft echt belabberd. Waarom zegt diegene dat? Wat heeft hij erbij te winnen? En waarom kan diegene geen constructieve feedback geven? En dat geldt ook voor moeders, partners en vriendinnen!

Het ultieme resultaat van bloggen

Bloggen brengt je dus veel meer dan alleen het ontwikkelen van je gedachtengoed. Maar deze drie directe resultaten hebben een indirect resultaat tot gevolg: je haalt namelijk meer omzet binnen! Omdat je betere klanten bindt, méér klanten kan verleiden en jezelf beter gaat positioneren. Door te bloggen groei je dus als ondernemer.

Een cursus bloggen

Je kunt natuurlijk ook de beginselen alvast opdoen in de cursus ‘ga toch bloggen’ die ik aanbied! Ik geef je praktische tips over alle onderdelen van een blog. Zo leer je binnen no-time een fijne blog schrijven en kan je de bovenstaande resultaten met gemak bereiken. De cursus kost momenteel €47,- ex btw en daarvoor krijg je:

  • De cursus met 5 praktische lessen t.w.v. €295,-
  • De blogtemplate t.w.v. €49,-
  • De cheatsheed/t met de belangrijkste grammatica- en spellingregels t.w.v. €95,-
  • Het ebook ‘geld verdienen met bloggen’ t.w.v €129,-

Meld je snel aan, want deze prijs geldt alleen in de zomer van 2022!

Foto door Content Pixie

Geef een antwoord