Je bekijkt nu Waarom bloggen je helpt om je vindbaarheid te vergroten

Waarom bloggen je helpt om je vindbaarheid te vergroten

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Er zijn drie belangrijke redenen waarom bloggen je helpt om je vindbaarheid te vergroten. Eén daarvan is vrij direct: Google (of elke andere zoekmachine) houdt namelijk van tekst, dus door te bloggen weet Google direct of je relevant bent voor zoekers. De andere twee zijn indirect: je kunt namelijk je blog als basis gebruiken voor je socials én je geeft lezers de kans om jouw verhaal te delen met anderen. 

Is de content relevant voor deze zoeker? Dat is de allerbelangrijkste vraag die zoekmachines zich continu afvragen. Je gaat natuurlijk naar Google (of elke andere zoekmachine) om een specifiek antwoord te krijgen op je vraag. Als je vraagt: hoelang moet ik kruimige aardappels koken? Dan wil je niet een curryrecept met aardappels erin of een aardappelprakker. Je wilt weten hoe lang je die specifieke soort aardappels moet koken. 

Google doorzoekt alle websites

Om het goede antwoord aan jou voor te kunnen schotelen, doorzoekt Google alle websites die online staan en publiekelijk beschikbaar zijn. Hoewel Google ook afbeeldingen en video’s meeneemt in hun zoektocht, focussen ze zich voornamelijk op tekst. Tekst is namelijk het makkelijkst om te begrijpen. Daarom worden afbeeldingen met ontbrekende of irrelevante alt-attributen (en dus tekst) niet of nauwelijks geïndexeerd, waarmee je je vindbaarheid schaadt.

Een alt-attribuut of -beschrijving is een woord of zin dat je meegeeft aan een afbeelding die je aan je website toevoegt, bijvoorbeeld in WordPress. Het helpt Google om beter te begrijpen waar je afbeelding over gaat. Het toevoegen van die alt-beschrijvingen of de titels van de afbeeldingen is belangrijk omdat veel mensen zoeken op afbeeldingen. En door ze de juiste alt-beschrijvingen mee te geven, vergroot je dus je vindbaarheid.

Vindbaarheid en sarcasme

Maar tekst, zeker talen waarin sarcasme of humor veel gebruikt wordt, kan verwarrend zijn. Steeds meer mensen die ik interview over grote projecten spreken bijvoorbeeld over de vraag ‘hoe eet je een olifant?’ (Het antwoord: hap voor hap of in stukjes) Maar daarmee hebben we het natuurlijk niet letterlijk over het eten van een olifant. Dat gaan we niet doen, zielig! Maar als beeldspraak werkt het heel goed. 

Daarom verlangt Google van je dat je de context duidelijk maakt. Je maakt die helder door:

  1. Je blog te publiceren op een relevante website: Je kunt hier eigenlijk niet de mist ingaan, want je schrijft als zelfstandig professional over je klanten, hun uitdagingen en hoe je hen kan helpen. Dat schept een context. En door regelmatig te bloggen over relevante onderwerpen, maak je die context steeds duidelijker. 
  2. Een blog te schrijven van minimaal 300 woorden: ook de context binnen de blog moet helder zijn. Dat kan het best door blogs te schrijven van minimaal 300 woorden. En dan is het dus fijn dat je niet zomaar wat random woorden gebruikt, maar dat je woorden gebruikt die passen bij het onderwerp. 

Naast relevantie is trouwens actualiteit net zo belangrijk. Het is zeker niet zo dat de meest actuele blogs, zoals bij social media, bovenaan staan. In tegendeel: zelfs oude blogs kunnen voor je blijven werken. Maar dat werkt alleen als je website up-to-date is. Als je de laatste blog vorig jaar schreef, dan kan Google zich afvragen: bestaat dit bedrijf nog wel? En zo word je steeds minder relevant. Daar komt bij dat de bezoeker van je website waarschijnlijk dezelfde vraag zal stellen. 

Wil je weten hoe je concreet je vindbaarheid vergroot met bloggen? 

In de volgende blog leg ik uit hoe je je vindbaarheid concreet vergroot door te bloggen. Ik vertel je over keywords, hoe je de beste keywords vindt en hoe je je blog goed opbouwt om beter vindbaar te zijn. Abonneer je op mijn nieuwsbrief en je ontvangt deze praktische tips gewoon in je inbox. Oh ja, niet geheel onbelangrijk: je ontvangt daarmee direct de blogtemplate, waarmee je vandaag kan beginnen!

Betere blogs schrijven begint hier

Wil je trouwens dat mensen je blogs ook daadwerkelijk lezen en niet alleen vinden? Dan schrijf je een lekker geschreven blog! 

Ik geef een blogcursus die je alleen in de zomer van 2022 voor 47 euro ex btw kan kopen! Na de zomer gaat de prijs omhoog. Dus wees er op tijd bij. 

Zo word je vindbaarheid ook verhoogd met een blog

En een lekker geschreven blog maakt het ook makkelijker om vindbaarheid te vergroten via andere kanalen. Dit zijn de twee andere manieren hoe je door te bloggen je vindbaarheid kan vergroten:

Je kunt de content gebruiken als basis voor de content die je deelt op alle andere online kanalen

Je wilt niet continu een nieuw verhaal bedenken om maar mee te kunnen in de ratrace die socialmedia heet. Dansje hier, lipsync daar, inhoudelijke video hier en een blog daar. Elk met een eigen story line, want je moet wel origineel blijven, toch? Nope, je hoeft niet mee in de ratrace als je blogt. Ik gebruik mijn blogs als basis voor wat ik op socialmedia deel. Ik spreek ze in, maak video’s en gebruik de kop om een thumbnail te maken. Door de blog als basis te gebruiken, kan ik met gemak nieuwe content maken. En daarmee vergroot ik mijn vindbaarheid ook. 

Je geeft lezers de kans om jouw gedachtengoed te delen met anderen

Niets werkt zo goed als aangeraden te worden door klanten, je netwerk en vrienden. Natuurlijk kunnen ze jouw socialmedia-account delen, maar door te bloggen geef je ze nog een reden om je content te delen. En het fijne is: ze komen direct op jouw website en niet op een socialmedia waar ze al snel doorscrollen naar de accounts van miljoenen anderen. Als ze op jouw website aankomen, klikken ze door naar andere content van jou, naar diensten, naar manieren om met jou in contact te komen.

Door te bloggen vergroot je dus je vindbaarheid, direct en indirect. Ben je er klaar voor om potentiële klanten naar jouw plek op het internet te leiden? 

Foto door Etienne Girardet op Unsplash

Geef een antwoord