Je bekijkt nu Wil je veel succes in de toekomst? Volg deze 5 tips

Wil je veel succes in de toekomst? Volg deze 5 tips

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Boeken
  • Bericht reacties:0 Reacties

Wil je veel succes in de toekomst? Dan schrijf je een boek dat langdurig succes oplevert. Een Perennial Seller, met andere woorden. Ryan Holiday schreef een boek over perennial sellers. Want hoe schrijf je zo’n boek? Maar nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je zo’n evergreen, altijd groen en dus altijd relevant boek in de markt zet? Maar je kunt de wijsheden van Holiday niet alleen inzetten voor je boek. De marketingprincipes zijn ook in te zetten voor je tijdloze product. Dit zijn de vijf take-aways!

Werk hard, wees zichtbaar en weet waarvoor je het doet: dat is waarschijnlijk de hoofdboodschap van het boek ‘Perennial Seller’ van Ryan Holiday. Maar hard werken betekent natuurlijk ook de kennis vergaren die je nodig hebt om veel succes te hebben in de toekomst. Het boek van Ryan Holiday gaat je helpen om naast hard ook slim te werken. Ik noem in deze blogpost alvast vijf parels uit het boek, zodat je nu kan beslissen of het waardevol voor je is.

1. Geluk brengt je niet veel succes in de toekomst

In dit laatste hoofdstuk haalt Ryan Holiday een belangrijk punt aan over geluk hebben, waarmee hij zich wat mij betreft onderscheidt van andere marketinggoeroes. Hij zegt:

Luck is polarizing. The successful like to pretend it does not exist. The unsuccessful or the jaded pretend that it is everything. Both explanations are wrong.

De waarheid ligt in het midden, zegt hij. Het leven is niet volledig maakbaar en we zijn óók niet overgeleverd aan de goden. We hebben bepaalde zaken in de hand, zoals hoe laat we de wekker zetten, maar andere dingen niet, zoals de buurman die ’s nachts ruziënd over straat ging waardoor je niet sliep. Je kunt dan zelf weer besluiten om op tijd naar bed te gaan en als er geen volle maan is, dan kan het maar net zo zijn dat je een heerlijke nacht hebt. Dat bedoel ik.

Dus wees realistisch: als je niet zichtbaar bent, dan krijg je niet ineens aanvragen. Als je wél zichtbaar bent, maar geen kwaliteit levert, dan levert dat zeker op de lange termijn geen succes op. Maar ook: heb je je dag niet omdat je slecht hebt geslapen, ga er vanuit dat misschien niet alles even goed lukt dan als je wél een topnacht hebt gehad.

2. Begin met je waarom

Als je veel succes in de toekomst wilt hebben, dan is het nú hard werken. Je moet keuzes maken, prioriteren en dan kan je misschien ’s avonds niet op de bank hangen. De vraag is: ga je het volhouden? Heb je wat het van je vergt? Om dat te bepalen, vraagt Ryan je te kijken naar je why.

Waarschijnlijk heb je al van de uitdrukking ‘Start with why’ van Simon Sinek gehoord en het is niet voor niets dat Holiday hierover begint. Je hebt doorzettingsvermogen nodig als je een eigen bedrijf of een langdurig succes wilt neerzetten en dat gaat je pas lukken als je duidelijk voor ogen hebt waarom je het doet.

3. Neem je tijd, neem je tijd

Natuurlijk wil je het liefst morgen al een succes, maar als je veel succes in de toekomst wilt hebben, dan kost dat waarschijnlijk veel tijd. Niet alleen in het opbouwen van een following, maar ook in het maken van je tijdloze product of boek. Hij zegt daarover:

Art can’t be hurried. It must be allowed to take its course. It must be given its space – can’t be rushed or check off a to-do list on the way to something else.

Maar dus ook het opzetten van een community rondom je boek of product om ervoor te zorgen dat mensen je boek kopen, erover vertellen en je ambassadeur worden, kost tijd. Een relatie kost namelijk tijd. Daarom zegt hij: ga eerst een normale relatie op en ga het dan pas hebben over de transactie.

4. Alles is marketing

Hoe denk jij over marketing? Vies? Vervelend? Nep? Iemand zei tegen me dat marketing wel erg plat is en dat we leven in een wereld waarin het gaat om het verbinden van mensen. En laat dat nou precies marketing zijn. Marketing gaat over het aangaan van relaties zodat je ideale klant die met een bepaald probleem zit, snapt hoe jij haar kan helpen.

Ryan is zich heel erg bewust van de perceptie van marketing. Een van zijn paragrafen gaat dan ook over ‘coming to terms with commercialism’:

Nabokov, a writer’s writer if there ever was one, said it best: ‘Literature is not only fun, it is also business.’ To survive in business, you must make other people (and yourself) money. You must serve customers. To believe otherwise is bad business.

En hoe mensen jouw werk leren kennen? Door relaties te bouwen, maar, zegt Holiday, zelfs maken is marketing. Als je wilt dat een boek over de komende jaren goed verkoopt, dan schrijf je alvast een nieuw boek.

The best marketing you can do for your book is to start writing the next one. It is frustrating because it is depressingly, frustratingly true. More great work is the best way to market yourself.

5. Leg je project in één zin uit

Eén van de hoofdstukken gaat over positionering. Je kent het wel: de elevatorpitches of de korte zinnen waarin je uitlegt wat je doet. Ryan heeft daar ook een variant van. Hij vat het zo samen:

This is a ___ that does ___ for ___ because ___.

Hij stelt voor om dit template in te vullen op drie verschillende lengtes: in één A4, in één alinea en in één zin. Zo oefen je alvast hoe je je werk kan voorstellen aan potentiële klanten, relaties en andere mensen die je kunnen helpen in het aan de man brengen van jouw werk.

Wil je heel veel succes in de toekomst?

Dan begin je dus met het lezen van ‘Perennial Seller’ van Ryan Holiday. En houd vol. Als je je ‘why’ helder hebt, dan weet je waar je aan bouwt, waar je naartoe werkt en ja, dat kost tijd, maar je kunt het. Ik geloof in je!

Wil je alvast beginnen met schrijven? Maar liever eerst korte teksten, zoals blogs? You’re in luck! Je kunt je nu aanmelden voor de blogcursus ‘Ga toch Bloggen’. Daarin leer je:

  • Hoe je een killer blog schrijft;
  • Hoe je met bloggen je vindbaarheid vergroot;
  • Hoe je meer omzet kan genereren door te bloggen.

Geef een antwoord