Je bekijkt nu Thoughtleadership: wat is het en waarom is het belangrijk?

Thoughtleadership: wat is het en waarom is het belangrijk?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Thoughtleadership klinkt hoogdravend, ingewikkeld en zeker niet iets wat jij als online ondernemer zomaar bent. Maar als we het woord gaan ontleden en de juiste vertaling maken, dan zie je dat jij waarschijnlijk al een thoughtleader bent. Alleen moet je ‘m nog even claimen. Ik leg je in deze blog precies uit wat het is, waarom het belangrijk is én wat je vandaag nog kunt doen om je thoughtleadership te claimen. 

Als we het woord ‘thoughtleadership’ uit elkaar trekken, dan zie je dat het gaat om iemand die een leider is in het denken. Een beetje vaag, niet? Maar dat denken, dat gaat erover dat je weet hoe jouw vakgebied in elkaar zit, welke trends spelen in die markt en waar het dus heen gaat. Maar je hebt ook je eigen ideeën erover. Je hebt, met andere woorden, een visie op jouw expertise en hoe je klanten het best kan helpen met die expertise. 

Een visie is niets anders dan een mening hebben. Het is natuurlijk fijn, zeker voor je klanten, als die mening ergens op gebaseerd is. Want pas als je ervaring en kennis ten grondslag legt aan je visie, dan kunnen je klanten erop rekenen dat bijvoorbeeld de markt zich ontwikkeld op de manier zoals jij denkt dat het zich gaat ontwikkelen. Of je klanten weten dan zeker dat als ze jouw kennis toepassen, dat ze de resultaten bereiken die jij ze hebt beloofd. 

Waarom val je klanten lastig met jouw visie?

Waarom is het belangrijk dat je thoughtleader wordt?

Stel dat je al die kennis en ervaring hebt en je hebt een mening, waarom is het dan belangrijk dat je die gaat delen? Waarom zou je klanten ermee lastig vallen? Door jezelf als thoughtleader in de markt te zetten, jouw mening dus te delen, help je potentiële klanten al op weg voordat ze überhaupt een dienst hebben afgenomen. Het is dus ontzettend dienstbaar om je thoughtleadership te claimen.

Maar daar stopt het natuurlijk niet. Doordat je je visie deelt, weten potentiële klanten dat jij de kennis en ervaring hebt die hen gaat helpen. Dus eerst gaan ze misschien zelf aan de slag met jouw kennis, maar na een tijd komen ze erachter dat het toch niet helemaal loopt zoals ze zouden willen. Dan gaan ze op zoek naar een expert die ze kan helpen en denken ze natuurlijk als eerst aan jou. Want jij hebt ze de kennis gegeven die ze al op weg heeft geholpen. 

3 manieren om je thoughtleadership te claimen

Om je thoughtleadership te claimen, kan je meerdere routes nemen. Het gaat er natuurlijk om dat je je originele denken, je mening en visie deelt met anderen. En het is maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat en waar je het meest prettig bij voelt! 

1. Je kunt spreken over jouw visie

Houd je ervan om te spreken voor een publiek, zowel offline als online? Dan kies je ervoor om op het podium te gaan staan en jouw visie te delen. Dat kan je doen door online webinars te organiseren, zodat je je visie met je eigen publiek deelt. Maar je kunt je ook aanmelden voor een vakcongres of zelfs TEDx zodat je een breder publiek trekt. Denk dus na: wie wil je bereiken? Voor hoeveel mensen durf jij te spreken? En wat vind ik het leukst of meest uitdagend?

2. Je kunt je thoughtleadership claimen via social media

Door berichten te maken over je expertise en visie op die expertise, kan je je thoughtleadership claimen via social media. Bedenk overigens wel dat je via social media vaak minder kennis en visie in één keer kan delen, dus zorg ervoor dat je verhaal opgeknipt wordt in kleine stukjes die ook op zichzelf geconsumeerd kunnen worden. Maar kijk dus naar de verbinding van al die kleine verhalen samen om jouw grotere visie te laten zien. 

3. Je kunt erover schrijven en thoughtleadership claimen in je blog

Ga toch bloggen! Ha, natuurlijk zeg ik dat, maar met reden: door te bloggen kan je in één blog niet alleen je visie delen, maar ook direct de achtergrondinformatie én de bewijslast meegeven. Daarnaast ben je ook beter vindbaar via Google, waardoor je niet alleen impact creëert voor mensen die toevallig op jouw profiel zitten, maar ook voor iedereen die gericht op Google zoekt naar meer informatie over jouw expertisegebied. 

Niet in de laatste plaats: als je je thoughts hebt gedeeld via een blog, zijn potentiële klanten precies op de plek waar ze moeten zijn, namelijk op jouw website. Na het lezen van de blog kunnen ze direct je aanbod bekijken, andere blogs lezen of natuurlijk contact opnemen. Daarnaast blijft de content altijd van jou, dus je hoeft niet na te denken over algoritmes of restricties die Meta of TikTok oplegt. Dit is jouw domein en jij kan hier je thoughtleadership direct claimen en voor iedereen zichtbaar maken. 

Wil je vandaag nog aan de slag met je blog? 

De blogcursus is alleen deze zomer €47,-. Daarna vervalt deze actieprijs! 

De gratis blogformule

Wil je liever aan de slag met de gratis blogformule, waarmee je razendsnel met een aantal vragen je eerste blog op papier hebt? Vraag ‘m snel en gratis aan. 

De formule blijkt zo goed te werken dat ik ‘m tot 1 september kosteloos aanbied. Daarna betaal je €47,-! Dus check ‘m nu:

Geef een antwoord