Je bekijkt nu <strong>Starten met bloggen? Gebruik deze stapsgewijze blogtemplate </strong>

Starten met bloggen? Gebruik deze stapsgewijze blogtemplate 

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Als je begint met bloggen, wil je nog helemaal niet nadenken over ingewikkelde zinnen en het optimaliseren van je zoekwoorden. Je wilt gewoon eerst een lekker lopende blog op papier. Daarom bied ik de blogtemplate! In deze blog laat ik je zien hoe je de blogtemplate invult, zodat jij het straks voor je eigen blog kunt doen. Doe je mee? 

Je bent niet vindbaar als je niet blogt, maar bloggen komt je niet vanzelf. Je droomt al langer over een lekker lopende blog, zodat klanten je kunnen vinden. Maar je weet niet waar je moet beginnen. Je weet niet hoe je een blog goed opbouwt. Je weet niet hoe je je klanten kunt binden en al helemaal niet hoe je ervoor zorgt dat de klant je blog uitleest. Geen zorgen, ik help je. In deze blog lees je over: 

Aan de slag met de blogtemplate

Met de blogtemplate geef ik je de handvatten om vandaag nog een fijne blog op papier te zetten. Je kunt ‘m hier downloaden. Maar als je denkt, ik zie het nog niet helemaal, dan volgt hieronder een voorbeeld van hoe je met de blogtemplate aan de slag kan. Overigens sla ik de eerste vragen daarbij over, die gaan namelijk over de inhoud en niet over de structuur. 

Wil je ideeën om je blogs over te schrijven? Lees dan snel de blog ’50 blogonderwerpen voor creatieve en online ondernemers’.

De blogtemplate begint met de kop 

In de blogtemplate heb ik de structuur gezet van hoe een blog is opgebouwd. Maar dit hoeft niet de volgorde te zijn waarin jij de blog gaat schrijven. Ik raad je aan om eerst de blog te schrijven en dan weer terug te komen bij dit punt. 

Heb je de blog al staan? Dan ga je de kop schrijven. De kop heeft de volgende karakteristieken: 

  • Een goede kop is prikkelend: zorg ervoor dat je kop prikkelt door bijvoorbeeld verlangens, pijn of resultaten te bespreken. Door in te spelen op de klantbehoefte en -ervaring voelt de klant zich direct aangesproken en is de kans dus groter dat ze die blog gaat lezen. 
  • Een goede kop is inhoudelijk correct: ik houd gewoon absoluut niet van clickbait. Een beetje teasen is prima, maar om lezers niet teleur te stellen, zorg je ervoor dat de kop aansluit bij de inhoud. 
  • Een goede kop geeft niet alles weg: je wilt ook niet de conclusie in de kop verwerken, want waarom zouden lezers dan je blog lezen?
  • Een goede kop is niet te lang: sowieso wil je je kop kort houden, zodat die in Google goed naar voren komt en lezers de kop snel kunnen scannen.
  • Een goede kop wordt aangegeven met H1: ben je al een beetje bekend met WordPress of elk ander blogplatform? Zorg er dan voor dat je kop als H1 wordt aangeduid, zodat Google snapt waar de blog over gaat.

Inleiding schrijven

Een blog begin je met een inleiding. Je hoeft deze ook niet direct te schrijven, je kunt hiernaar terugkeren als de rest van je blog af is. Ook is deze niet verplicht, maar ik raad je aan om een inleiding te schrijven zodat je luie lezers ook kan aanhaken. De inleiding is namelijk de kans om de blog in het kort te introduceren (dûh). Je omschrijft de pijn of het verlangen in een zin, vertelt hoe je de pijn of verlangen gaat behandelen in de blog en teased de lezer om verder te lezen. Deze inleiding heeft vaak een andere opmaak om op te vallen. 

Urgentie bespreken

Je gaat door deze opbouw te volgen, steeds verder de diepte in. Dat betekent dus dat je die pijn of dat verlangen in de eerste alinea van je blog verder gaat uitdiepen. Kijk maar eens naar de eerste alinea van deze blog: ik omschrijf hoe frustrerend het kan zijn om wél te snappen dat je niet zonder een blog kan als je vindbaar wilt zijn, maar dat het bloggen zelf soms niet lukt. Die pijn is goed om aan te stippen omdat je zo laat zien dat je snapt waar de lezer tegenaan loopt. 

Het hoeft trouwens geen pijn te zijn: je kunt ook kiezen om juist het verlangen meer aandacht te geven en bijvoorbeeld gewenste resultaten te bespreken. Als je maar laat zien dat je snapt waar de klant tegenaan loopt of naar op zoek is. 

Tussenkoppen komen vaker voor in de blogtemplate

Hoeveel tussenkoppen je plaatst, is helemaal aan jou, maar bedenk: is het voor de lezer makkelijk te behappen? Of wordt de lezer juist te vaak onderbroken door de tussenkoppen? Ik raad standaard aan dat je om de twee alinea’s een tussenkop plaatst. Je kunt vaker een tussenkop plaatsen, maar minder vaak zou ik niet snel doen. Tenzij je hele korte alinea’s van één of twee zinnen hebt. Dan kan je best met minder tussenkoppen af. De functie van de tussenkop is namelijk het overzichtelijk maken van je blog. 

In deze blog staan bijvoorbeeld best veel tussenkoppen en dat komt omdat ik per onderdeel een tussenkop plaats. Dat is overzichtelijk en daarmee kan jij direct naar het onderdeel dat voor jou het meest interessant is. Maar het is dus belangrijk dat je snapt dat de tussenkop een functie heeft. Het geeft de lezer namelijk een adempauze, maar te veel onnodige tussenkoppen is ook niet handig, want elke tussenkop haalt de lezer ook uit zijn ritme. 

Uitleg geven

Na de urgentie ga je uitleggen welke opties er zijn, hoe je je verlangen werkelijkheid kan maken en welke resultaten klanten kunnen verwachten als ze bijvoorbeeld een stappenplan gaan volgen. Ik leg bijvoorbeeld in die alinea uit dat je je blogvrees kunt oplossen door de blogtemplate te volgen en dat ik je in deze blog stap voor stap uitleg hoe je de template kan gebruiken. Maar je kunt ook uitleggen hoe jij een bepaald resultaat behaalt en dat je de lezer meeneemt in dat stappenplan. 

Tussenkop

Je kiest dus voor genoeg tussenkoppen om de tekst overzichtelijk te maken en de lezer genoeg adempauzes te geven. 

Stappen of onderdelen uitdiepen

Zoals je ziet, we gaan steeds verder de diepte in. In dit gedeelte, wat waarschijnlijk het merendeel van je blog gaat beslaan, ga je de stappen, onderdelen of beweegredenen verder toelichten. In de voorbereiding heb je alle onderdelen op een rij gezet en werk deze dan ook stuk voor stuk uit. Schrijf één of twee alinea’s per onderdeel om ervoor te zorgen dat je tekst niet te lang wordt. Maar zorg natuurlijk wel voor die minimale 300 woorden die je nodig hebt om beter gevonden te worden door Google!

Tussenkop

Wederom een tussenkop!

Conclusie

In de conclusie schrijf je het artikel rond. Je hoeft niet letterlijk te benoemen dat dit de conclusie is, maar als je maar teruggrijpt naar het verlangen of het pijnpunt dat je in de eerste alinea hebt besproken. Door daarnaar te verwijzen zorg je dat de urgentie weer even top-of-mind wordt bij je lezer. Maar eindig altijd met een positieve noot, dus omschrijf hoe je van pijnpunten of verlangens resultaten hebt gemaakt door het stappenplan te volgen of door in te zoomen op de onderdelen.

Ook in de blogtemplate: de call-to-action

Ook de call-to-action is een belangrijk onderdeel van de blog. Zo belangrijk dat ik hierover een aparte blog heb geschreven. Bottom-line: de blog is een middel en zeker niet het eindstation. Het is een doorgeefluik naar je diensten of producten, zodat je kunt groeien als ondernemer. Dus het is belangrijk dat je altijd een call-to-action toevoegt, bijvoorbeeld naar een gratis weggever om aan je lijst te bouwen. Of naar betaalde een product of dienst om direct omzet te draaien. 

Af is beter dan perfect

Als je nog steeds naar het witte scherm staart, omdat je niet zeker weet of je blog straks echt lekker loopt of überhaupt ergens opslaat, onthoud dan dit: af is beter dan perfect. Als je niet blog, ben je niet vindbaar. Dus ga gewoon zitten, download de template en loop alle stappen na. Denk vooral niet te lang na of het wel goed genoeg is. Als je eerlijk en open je kennis hebt gedeeld, dan help je daar je lezers mee en zorg je ervoor dat je bouwt aan je creatieve of online imperium!

Wil je meer hulp? Meld je dan aan voor de blogcursus waarin ik je in vijf lessen meeneem in lekker lopende blogs die goed gevonden worden en waarmee je zelfs passief inkomen kan genereren! 

Geef een antwoord