Je bekijkt nu Wil je in deze vakantie lezen? Ik las deze 5 boeken

Wil je in deze vakantie lezen? Ik las deze 5 boeken

Je ligt lekker op het warme strand, de palmbomen ritselen boven je en naast je staat een heerlijke cocktail. Wat ontbreekt er in dit plaatje? Precies! Een boek. Wil je op vakantie lezen? Check dan deze vijf reviews eens! Ik las vorig jaar zomer deze vijf boeken en in deze blog lees je wat ik ervan vond.

Vakantie en lezen zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Vorig jaar las ik vijf boeken in de vier weken dat ik op reis was. Het waren deze boeken:

1. De Goede Zoon – Rob van Essen
  2. Wilder Girls – Rory Power
  3. Supper Club – Lara Williams
  4. Het Zoutpad – Raynor Winn
  5. Burn Our Bodies Down – Rory Power

Niet alle boeken waren even goed, maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat sommige boeken je gewoon niet liggen. Ik lees trouwens mijn boeken vrijwel altijd uit. Je weet nooit of het boek nog beter wordt na een paar bladzijden, al is dat natuurlijk niet altijd het geval. Van dit lijstje raad ik twee boeken zeker aan. Over de andere drie boeken ben ik minder te spreken. Wil je weten wat ik vond? Lees deze reviews:

De Goede Zoon is geen Haruki Murakami

Het boek De Goede Zoon kreeg ik van een vriendin. Een winnaar van de Librisprijs. Het boek zou iets hebben van mijn favoriete schrijver Haruki Murakami. Maar dat leek tegen te vallen. Het deed me eerder denken aan Black Mirror (de tv-serie) in plaats van Murakami. Het gaat over een dystopische wereld die is ontstaan door ons gebruik van technologie, precies zoals Black Mirror laat zien.

De zinnen zijn goed opgebouwd en het heeft een literair karakter, maar ik werd niet gegrepen door het boek. De verhaallijnen ware te zijdelings met elkaar verbonden, zodat ik de rode draad niet kon herkennen. De karakters waren te plat. De enige scène die me echt is bijgebleven is de interactie met de auto, maar die stond achter in het boek. Dus daar heb ik naar mijn mening veel te lang op moeten wachten.

Deze vakantie lezen? Ga voor Wilder Girls!

In Waanders, mijn favoriete boekwinkel, hebben ze een fantastische Engelse afdeling met genoeg Engelse young adult en andere fantastische, magische verhalen. Daartussen ontdekte ik het boek van Rory Power, de schrijfster van het boek Wilder Girls. Wil je in je vakantie lezen? Dan ga je voor dit boek. Het grijpt je, neemt je mee in een wereld die (nog?) niet bestaat en sleurt je door gebeurtenissen op het Wilder Girls eiland.

Het boek leest razendsnel, neemt je mee naar een eiland waar de natuur de macht heeft en waar een tehuis met meiden staat. Je volgt één van die meiden uit een vriendengroep van drie. Er is liefde, er is verraad, er zijn verdwijningen, er zijn herenigingen, er zijn achtervolgingen. Er is een ontknoping en dan wil je nog verder lezen, maar dan stopt het boek. Je kunt de rest zelf invullen, al is een vervolg ook denkbaar.

Ik gaf niet vijf sterren, omdat één karaktereigenschap, die van onzekerheid en zichzelf overal de schuld van geven, van de hoofdpersoon wel heel erg de boventoon voerde.

Het boek Supper Club was veelbelovend

Het idee van dit boek is top: een club van vrouwen die gewoon eten zonder na te denken over calorieën, diëten, de norm. Genieten, dansen en vrouw-zijn zonder schaamte, een safe-space met invite only. Dat is het idee van het boek Supper Club. En zou jij ook niet onderdeel willen zijn van zo’n club?! En er helemaal over willen lezen, want het is een voedingsbodem voor vrouwen die groeien, bloeien en de wereld veroveren.

Spoileralert! Als je het boek wilt lezen, lees dan niet verder.

Alleen, dat is niet de voedingsbodem die in dit boek wordt gecreëerd. De club staat in de zijlijn van het verhaal van de hoofdpersoon die tot het einde twijfelt over zichzelf, zich omver laat duwen, is het niet door de mannen in het boek, dan wel door de vrouwen. De club bracht hoop, maar brengt niet datgene dat ik had gehoopt. Het brengt alleen maar een bevestiging dat die vrouw nog niet klaar is om zichzelf centraal te stellen in haar eigen leven. Jammer van het idee, jammer van dit boek.

Het Zoutpad viel ontzettend tegen

Delen van dit boek zijn heerlijk, maar de momenten waarop Raynor Winn vervalt in slachtoffergedrag zijn lastig te verteren voor mij. Ze schrijft over de langeafstandswandeling die ze onderneemt samen met haar man over het South West Coastal Path. Haar man is op dat moment ziek en samen zijn ze dakloos doordat ze zijn opgelicht door een zakenpartner. Het maakt haar bitter en sceptisch over mensen, en dat lees je.

Het idee dat je gaat wandelen als het tegenzit, klinkt je misschien bekend in de oren. Dit is namelijk ook het uitgangspunt van Wild van Cheryl Strayed. Alleen dat boek is fantastisch, humoristisch en vol doorzettingsvermogen. Raynor daarentegen blijft vervallen in zelfmedelijden en wantrouwen. Ik snap ook wel dat je je zo voelt als je bent beduveld en dat sommige mensen echt niet te vertrouwen of aardig zijn. Maar is dat dan alles wat er is?

Burn Our Bodies Down is zeker een boek om deze vakantie te lezen

Heb je Wilder Girls uit en wil je nog een boek in je vakantie lezen? Lees dit boek! Ik heb ervan gesmuld. Bladzijde na bladzijde, zin na zin, ik had het binnen twee dagen uit. Heerlijk. Het verhaal begint met een meisje dat zich afvraagt waar ze vandaan komt. Wie is haar vader? Wie is haar familie? Waarom is haar moeder zo raar?! Niet zonder toeval stuit ze op informatie die haar meer vertelt over haar verleden, haar moeder en waar ze vandaan komt. Ze besluit daarop haar moeder te verlaten en naar haar oma te gaan.

Eenmaal daar lijkt het toch allemaal een beetje vreemd. Die oma, die stad, maar gelukkig vindt ze een medestander die haar wil helpen om één en ander te ontrafelen. Meer kan ik niet vertellen, je moet het maar gewoon gaan lezen. Het is een verhaal dat vreemd is, ook een beetje surrealistisch met een duister randje. Het eindigt op een goed moment, minder abrupt als Wilder Girls, maar met genoeg vrijheid om de verdere ontdekking zelf in te vullen.

Ga je deze vakantie lezen? Welk boek pak jij dan op?

Ben je ondernemer en wil je naast lezen ook leren schrijven? Check mijn blogcursus! Daarmee leer je hoe je door te bloggen meer omzet kan genereren!

Overigens: foto van Ishaq Robin op Unsplash