Je bekijkt nu Hoe schrijf je een blog? – 7 tips

Hoe schrijf je een blog? – 7 tips

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Als schrijftrainer krijg ik steeds vaker de vraag: hoe schrijf je een blog? Bloggen is en blijft één van de meest aantrekkelijke marketingmiddelen. En terecht. Door te bloggen word je namelijk steeds beter vindbaar op jouw vakgebied. Daarnaast leren je klanten je steeds beter kennen. En kan je zelfs passief inkomen genereren met je blog. Maar hoe schrijf je een blog? Lees snel verder.

  1. De cijfers van bloggen in 2022
  2. Hoe schrijf je een blog? Lees hier de 7 tips
  3. Hoe je sneller betere blogs schrijft
  4. De blogcursus voor slimme bloggers
  5. Conclusie

Wat levert bloggen je op? De cijfers

Bloggen anno 2022 is niet dood. In tegendeel, bloggen wordt juist steeds populairder. Het is een tegengeluid tegen het korte en snelle van sociale media. In een blog kan je de lezer veel beter meenemen in je verhaal, uitleggen hoe iets werkt en langere verhalen vertellen. Maar dat is niet alleen mijn idee, dat wordt bevestigd door meerdere onderzoeken, zoals:

  • 77% van alle internetgebruikers lezen één of meerdere blogs;
  • 54% van de Fortune500 bedrijven heeft een blog;
  • Bloggen is de tweede meest gebruikte contentmarketingvorm (video’s staan op één);
  • 89% van marketeers gebruikt bloggen in hun marketingstrategie;
  • 55% meer bezoekers vinden je website als je blogt;
  • Professionele bloggers halen 42% van hun omzet uit affiliate marketing en 33% uit advertenties;
  • Blogs over eten en persoonlijke financiën zetten ongeveer €9.000 per maand om;
  • 50% van de consumenten neemt de mening van een blogger of vlogger mee in overwegingen;
  • 2164 woorden is de gemiddelde blog lang, maar dit is vooral optimaal voor SEO en Google. Lezers geven de voorkeur aan blogs die niet langer dan 7 minuten duren om te lezen;
  • Blogs tussen 3.000 en 10.000 woorden lang worden het meest gedeeld;
  • Het duurt gemiddeld 3 uur en 55 minuten om een blog te schrijven;
  • 92% van alle marketeers vindt het waard om te bloggen.

Alle statistieken komen via Blogging Wizard.

Maar: hoe schrijf je een blog?

Het schrijven van een blog levert je dus meer op dan je misschien in eerste instantie denkt, maar hoe schrijf je een blog? Ik geef je zeven tips hoe je vandaag al kan beginnen met het schrijven van een blog.

  1. Langere blogs doen het beter

Zoals je in het lijstje met cijfers al hebt kunnen lezen, doen langere blogs het beter dan kortere blogs. Misschien zie je daar als een berg tegenop, want misschien heb je nog nooit een blog geschreven? Of heb je alleen korte posts op social media geschreven? Hoe kom je van die tientallen woorden naar de duizenden woorden die het schijnbaar beter doen?

Natuurlijk doen langere blogs het beter, maar hoe schrijf je een blog als je nog nooit een letter op papier hebt gezet? Er zijn meerdere routes naar Rome. Ten eerste kan je een structuur van een blog opzetten en daarmee een AI copywriter voeden. Zie deze blog voor meer informatie daarover. Je hoeft dan alleen maar te herschrijven om lopende zinnen te maken. Ten tweede kan je beginnen met blogs van minimaal 300 tot 500 woorden. Dat lijkt misschien nog steeds veel, maar als je begint met schrijven, dan zit je daar zo aan. Dit aantal is het minimum dat Google nodig heeft om te bepalen waar de blog over gaat.

Maak het jezelf niet te moeilijk! Begin gewoon klein en houd het dichtbij jezelf.

  1. Met regelmaat bloggen is het meest belangrijk

Belangrijker nog dan langere blogs schrijven is met welke regelmaat je schrijft. Eens per week, één keer in de twee weken of zelfs één keer per maand. Bepaal zelf welke frequentie je wilt bloggen. Kijk naar hoeveel tijd je vrij kunt maken voor bloggen, maar kijk ook naar de doelstellingen die je wilt behalen. Als je volgende maand al duizenden bezoekers op je website wilt, dan moet je meer investeren dan als het een side-hustle is die langzaamaan kan groeien.

  1. Kies een onderwerp dat past bij je doelgroep

Om een blog te schrijven die niet alleen lekker is voor Google, maar ook voor jouw ideale klant is het belangrijk dat je een onderwerp kiest dat past bij je doelgroep. In mijn geval: mijn ideale klant is een online of creatieve ondernemer die geen zin heeft in de online ratrace, maar wél haar ideale klanten wil bedienen. De onderwerpen op mijn blog zijn daarom allemaal geschreven voor deze doelgroep, net zoals mijn cursussen natuurlijk aansluiten op hun belevingswereld.

Als ik ga bloggen, dan kies ik dus een onderwerp dat relevant is voor deze doelgroep. Voor jou, dus. Bijvoorbeeld deze blog: hoe schrijf je een blog? Ik leg je alles uit over bloggen en hoe je begint. Zodat je vandaag al aan de slag kan met het zichtbaarder maken van je online aanbod. Zo kan jij dus ook aan de slag met het kiezen van een onderwerp. Heb je nog geen ideale klant gedefinieerd? Denk daar dan eerst over na.

  1. Schrijf overzichtelijke blogs

Blogs die gestructureerd zijn met lijstjes, tussenkoppen en visuele ondersteuning worden beter gelezen dan die blogs die alleen lappen tekst bevatten. Zorg dus voor:

  • Korte alinea’s (niet langer dan vier of vijf regels);
  • Tussenkoppen (tussen de één, twee of drie alinea’s);
  • Een duidelijke intro (met een samenvatting of teaser: wat gaat de lezer lezen?);
  • Een aantrekkelijke kop (die informeert, maar niet alles weggeeft);
  • Een duidelijke call-to-action (don’t leave ‘m hanging: waar kan de lezers hierna heen?).
  • Lijstjes om opsommingen helder over te brengen;
  • Visuele ondersteuning waar nodig.
  1. Kies een zoekwoord uit die past bij je blog

Blogs die werken met een zoekwoord of een zoekzin worden nog beter gevonden. Zoekwoord(en) zijn woorden die de kern van je blog weergeven en waar anderen op zoeken. Gebruik je WordPress? Dan heb je veel aan de plugin Yoast. Je voert daar een zoekwoord of zoekzin in en de plugin vertelt je wat je kunt doen om de vindbaarheid van deze blogpost te verbeteren. Ik maak er nog elke dag gebruik van, zodat ik zeker weet dat ik niets vergeet.

  1. Eindig met een pakkende call-to-action

Zoals ik al eerder zei: ‘Don’t leave ‘m hanging.’ Zorg ervoor dat lezers door kunnen klikken, bijvoorbeeld naar jouw aanbod. Of naar jouw contactpagina. Je kunt hier meer over het schrijven van een kick-ass call-to-action lezen.

  1. Af is beter dan perfect

Je kunt je nog uren inlezen in: hoe schrijf je een blog? Maar je kunt maar beter gewoon beginnen. Want alleen als je je blog gepubliceerd hebt, ben je daadwerkelijk vindbaar. Dus als je wacht tot het helemaal perfect is, duurt het waarschijnlijk heel lang voordat je een keer publiceert. En je klanten zijn dan misschien al met een ander in zee gegaan. Niet handig, dus. Ga gewoon lekker bloggen!

Hoe kan je sneller en beter leren bloggen?

Als je sneller wilt bloggen, dan ga je aan de slag met een AI copywriting tool. Daarmee leg je de basis voor je blog. Je moet natuurlijk wel het voorwerk doen, zoals bepalen waar je blog over gaat, welke sleutelwoorden besproken moeten worden in de blog en uit welke onderdelen je blog moet bestaan. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, dan kan de AI tool aan de slag en de eerste zinnen voor je op papier zetten. Lees hier verder over AI copywriting om meer te weten te komen over deze manier van werken.

Als je sneller én beter wilt bloggen, dan doe je de blogcursus ‘Ga toch bloggen‘. In deze cursus leer ik je namelijk hoe je betere blogs schrijft. Ten eerste ga ik dieper in op de onderdelen waaruit een blog bestaat, zoals de kop, tussenkoppen, alinea’s en call-to-actions. Ik vertel je hoe de blogs beter opgebouwd kunnen worden en welke schrijfregels je kunt hanteren om nog beter te leren schrijven.

Ik leer je trouwens niet schrijven zoals je bij Nederlands hebt geleerd. Taal is namelijk veel flexibeler dan de docent Nederlands het deed vermoeden. Daarbij vind ik het belangrijk dat je leert schrijven zoals je bent. Want daar wil je dat klanten op aangaan. Niet zomaar op een tekst, maar op jouw tekst met jouw verhalen en jouw woorden. Als je dus wilt leren schrijven zoals jezelf, dan doe jij deze cursus.

Waar bestaat de schrijfcursus uit?

In deze cursus help ik je niet alleen schrijven zoals je bent. Ik help je ook schrijven zodat je klanten je weten te vinden én dat je ook passief inkomen kan genereren uit je blog. Zo versterk je je marketing met passief inkomen en dat maakt het online en creatief ondernemerschap alleen maar leuker. De cursus is als volgt opgebouwd:

Les 1: de structuur van een blog
Hoe schrijf je een blog? In deze les leer ik je uit welke elementen een blog bestaat en hoe je betere koppen en alinea’s kan schrijven.

Les 2: de 7 schrijftips om betere blogs te schrijven
Ik deel met je de zeven belangrijkste lessen van het schrijven. Je leert alles over concreter schrijven, gedachten vertalen en hardop voorlezen.

Les 3: hoe maak je je blog vindbaar?
Hoe maak je je blog vindbaar? Dat leer je in deze les! Je leert alles over SEO, keywords, H1, H2 en Yoast.

Les 4: hoe vergroot je de reputatie van je website?
Als je gastblogt, word je nog beter zichtbaar en vergroot je de reputatie van je website. Maar hoe werkt dat en welke elementen zijn dan cruciaal?

Les 5: hoe ga je passief inkomen verdienen met je blog?
Minder werken, meer geld verdienen: dat is passief inkomen. Ik leg je uit hoe je blog daaraan kan bijdragen.

En dan de goodies!

Ik zou Anne niet zijn als ik niet wat extra goodies zou meegeven. Dus voor die €97,- ontvang je:

  • De cursus dus met die 5 praktische lessen t.w.v. €295,-
  • De blogtemplate t.w.v. €49,-
  • De cheatsheed/t met de belangrijkste grammatica- en spellingregels t.w.v. €95,-
  • Het ebook ‘geld verdienen met bloggen’ t.w.v €129,-

Het hele pakket is dus €568,- waard, maar jij hebt ‘m voor slechts €97,-

Conclusie: hoe schrijf je een blog?

Bloggen is nog steeds hartstikke belangrijk voor elke online en creatieve ondernemer die zichzelf serieus neemt en wil groeien. Door te bloggen ben je namelijk beter vindbaar, kunnen je klanten je beter leren kennen én kan je passief inkomen genereren. In deze blog gaf ik je zeven tips om betere blogs te schrijven. Maar heb je hieraan niet genoeg en wil je vandaag al beter leren schrijven? Meld je snel aan voor de blogcursus ‘Ga toch bloggen‘.

Of meld je aan voor mijn nieuwsbrief om alle content over het schrijven van blogs direct in je inbox te krijgen!

Geef een antwoord