Je bekijkt nu Overtuigend bloggen? Gebruik power words!

Overtuigend bloggen? Gebruik power words!

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Als je teksten schrijf voor je business dan wil je niet alleen droge informatie overdragen. Je wilt ook dat mensen geraakt worden of in ieder geval overtuigd dat ze met jou in zee moeten. Daarvoor kan je power words gebruiken. Ik leg je in deze blog uit wat power words zijn, welke functie ze hebben en hoe je daarmee je blogs en zeker de titels van je blogs kan verbeteren. Zo schrijf je binnen no-time sterke koppen waarmee je klanten over de streep trekt.

De Nederlandse vertaling van power words is krachttermen, maar het zijn eigenlijk helemaal geen termen. Het zijn woorden. Woorden die overtuigen, woorden die emoties oproepen, woorden die ervoor zorgen dat jouw klant op je blog gaat klikken. Power words zijn bijvoorbeeld:

  • Gratis
  • Nieuw
  • Uitverkoop/aanbieding
  • Professioneel
  • Gegarandeerd
  • Beperkt/vandaag/tot 23:00 uur
  • Exclusief
  • Levenslang
  • Geheim
  • Best beoordeeld
  • Laagst geprijsd
  • Uniek/authentiek
  • Koopje
  • Expert/specialist
  • Handig
  • Eenvoudig/makkelijk/simpel
  • Snel
  • Ongekend
  • Onmisbaar/cruciaal
  • Maatwerk/op maat
  • Opvallend
  • Transformatie
  • Succesvol
  • Rijk

Het overzicht van power words is lang, veel langer dan dit. Hieronder vind je nog een uitgebreidere opsomming. Maar als je de woorden bekijkt, dan zie je dat het woorden zijn die over het algemeen een reactie oproepen. Over het algemeen, omdat niet elke doelgroep op elk power word aangaat. Zoals met alles eigenlijk in je bedrijf is het dus belangrijk om na te denken: wie is mijn ideale klant en waar is die klant gevoelig voor?

Power words triggeren

Het zijn woorden die triggeren. Neem gratis: wij Nederlanders gaan al snel aan op gratis, want wie wil nu niet een goede deal? Datzelfde geldt voor aanbieding of sale, maar ook koopje en laagst geprijsd. Helemaal sterk is het als de woorden gratis of koopje combineert met een beperkte hoeveelheid of tijd. Bijvoorbeeld: alleen vandaag nog gratis af te halen! Je speelt dan in op het gevoel van schaarste en als mensen niet mis willen grijpen, moeten ze nú in actie komen.

Maar nog meer dan triggeren roepen sommige woorden emoties op. Neem het woord ‘maatwerk’ of ‘op maat’. Dat lijkt een vrij droog woord, een manier waarop je organisatie inricht. Maar je geeft daarmee aan: ik luister naar je en op basis daarvan maak ik een aanbod dat helemaal bij je past. Daarmee geef je de klant geruststelling: het product of de dienst die ik bij je afneem gaat sowieso bij mij passen, want je maakt het op maat voor mij.

Hoe werk ik met deze krachttermen?

Stap 1: wie is je ideale klant?

De eerste stap naar het werken met power words is het bepalen: wie is mijn ideale klant? Waar gaan deze klanten op aan? Als je bijvoorbeeld vooral een rijke doelgroep bedient, dan is de kans aanwezig dat ze niet aangaan op ‘koopje’, maar meer op authentiek of maatwerk. Dat kan je onderzoeken door daarover in gesprek te gaan met je ideale klant.

Stap 2: waar ga je de power words voor gebruiken?

Elke blog of pagina op je website heeft een functie en daar wil je de power words op laten aansluiten. Niet elke blog gaat over je aanbod. Sommige blogs zijn inhoudelijk en informatief. Dan kan het bijvoorbeeld helpen om woorden als professioneel, opvallend, ongekend te gebruiken in plaats van beperkt, gratis of nieuw.

Stap 3: schrijf je kop

Schrijf eerst de titel of kop van je blog zoals je ‘m bedacht had. Gewoon zonder direct na te denken over power words. Je wilt namelijk dat de kop óók lekker te lezen is. En je neemt in de kop ook je keywords mee, zodat je blog of landingspagina goed te vinden.

Stap 4: voeg power words toe

Pas daarna ga je kijken: waar kan ik power words toevoegen? Of waar kan ik woorden vervangen door power words? De zin:

  • 5 tips om zelfvertrouwen in je hond te bevorderen

Kan je herschrijven naar:

  • 5 simpele tips om je hond zelfvertrouwen te geven

Of zelfs:

  • 5 simpele tips om je hond snel meer zelfvertrouwen te geven

Stap 5: publiceren!

Als je de power words hebt gevonden die de kop van je blog of titel van je pagina hebben versterkt (want dat doen krachttermen), dan: publiceren. Heel veel ondernemers denken: ja, maar, ik heb nog niet het woord gevonden dat ik zocht. Of ik denk niet dat het de beste blog is die ik geschreven heb. Maar denk maar zo: als je je blog niet publiceert, ben je ook niet zichtbaar. Af is beter dan perfect.

Wil je meer leren dan alleen hoe je betere koppen schrijft? Volg de blogcursus! Je leert hoe je een blog opbouwt, hoe je beter teksten schrijft, hoe je beter vindbaar wordt, de reputatie van je website vergroot én hoe je passief inkomen kan verdienen met je blog!


Voorbeelden van power words:

Woorden die inspelen op schaarste en populariteit

Het idee van schaarste klinkt misschien ingewikkeld, maar iedereen kent het voorbeeld van Booking.com. Als je een kamer bekijkt, dan staat erbij: ‘Nog maar 1 beschikbaar.’ Je raakt in de stress en denkt, ja, maar als dit de beste kamer is die ik kan vinden, dan moet ik ‘m nu boeken voordat ie weg is. Of je ziet pop-ups verschijnen: 4 mensen hebben zojuist een kamer geboekt bij dit hotel. Dan gaat een ander mechanisme draaien, namelijk: als deze kamer zo populair is, dan moet ik ‘m ook hebben. Boeken maar.

Dat idee kan je ook terug laten komen door power words te gebruiken, zoals:

  • Winnen
  • Koopje
  • Bonus
  • Beste
  • Groot
  • Goedkoop
  • Uitverkoop
  • Loop dit niet mis!
  • Korting
  • Nog 1 dag te koop
  • Opheffingsuitverkoop
  • Dit aanbod verloopt
  • Exclusief
  • Extravagant
  • Extra
  • Laatste
  • Geluk
  • Eerste
  • Snel
  • Giveaway/weggever/wedstrijd
  • Grootste
  • Cadeau
  • Wees er snel bij!
  • Halve prijs
  • Direct
  • Goedkoop
  • Jackpot
  • Luxueus
  • Laatste kans
  • Beperkt
  • Ik stop met
  • Nieuw
  • Nu
  • Premiere
  • Prijs
  • Voordeel
  • Bewezen
  • Vandaag
  • Rijk
  • Afgeprijsd
  • Opvallend
  • Revolutionair
  • Bespaar
  • Duizenden
  • Miljoenen
  • Speciaal
  • Speciale aanbieding
  • Vertienvoudig
  • Onbeperkt
  • Waarde
  • Aantrekkelijk
  • Adembenemend
  • Indrukwekkend
  • Overtuigend
  • Charismatisch
  • Verlangen
  • Betrokken/betrokkenheid
  • Betoverend
  • Verboden
  • Honger
  • Hypnotisch
  • Onweerstaanbaar
  • Mind-blowing
  • Passie/gepassioneerd
  • Provocatief
  • Schaamteloos
  • Sensueel
  • Sexy
  • Tease

Inspelen op de nieuwsgierigheid van mensen

Je hoeft maar de markt van roddelblaadjes te zien om te weten dat mensen van nature nieuwsgierig zijn. En als ze op zoek zijn naar het product of de dienst die hun probleem gaat oplossen, dan willen ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken. Daar speel je op in door deze power words te gebruiken:

  • Ongelooflijk
  • Antwoorden
  • Word een insider
  • Achter de schermen
  • Wees de eerste
  • Bizar
  • Geheim
  • Geclassificeerd
  • Afgeschermd
  • Beschermd
  • Nieuw
  • Vertrouwelijk
  • Controversieel
  • Ontdekking
  • Wist je dat…
  • Uitnodigen/Uitgenodigd/Jij bent uitgenodigd
  • Ontdekking
  • Wat ik nu heb ontdekt
  • Vergeten
  • Verboden
  • Insider
  • Interessant
  • Weetjes
  • Onbekend
  • Alleen voor leden
  • Must-know
  • Mysterieus
  • Off the record
  • Obscuur
  • Vragen/Meest gestelde vragen
  • Top secret
  • Geheim van de smid
  • Uniek
  • Niet eerder verteld/gedeeld

Power words die op autoriteit inzetten

Klanten gaan aan op vertrouwen, want dan weten ze dat ze de juiste keuze maken. Je kunt daarop inspelen door interessante mensen te interviewen, maar ook door je klanten aan het woord te laten. Daarvoor gebruik je dan de volgende woorden om je kop of paginatitel kracht bij te zetten:

  • Bewezen
  • Volgens
  • Goedgekeurd door
  • Geaccrediteerd/gecertificeerd
  • Autoriteit
  • Authentiek
  • Ondersteund door
  • Best verkocht
  • Beste
  • Case study
  • Consistent
  • Zeker weten
  • Betrouwbaar
  • Vertrouwen
  • Maak je geen zorgen
  • Expert
  • Gegarandeerd
  • Echt
  • Verbeterd
  • Levenslang
  • Geld terug
  • Privé
  • Officieel
  • Professioneel
  • Recessie bestendig
  • Resultaat
  • Herkend
  • Onderzoek
  • Wetenschappelijk bewezen
  • Veilig
  • Probeer voor je koopt
  • Getest
  • Garantie

Wil je dit soort tips in je mailbox ontvangen?

Meld je dan snel aan voor mijn nieuwsbrief! Je krijgt elke week een mail met waardevolle informatie over hoe je betere teksten schrijft, maar ook hoe je tekst valt binnen je hele online marketingaanpak. Ook deel ik mijn blogs en heb je toegang tot kortingen alleen voor nieuwsbriefabonnees gelden!

Geef een antwoord