Je bekijkt nu Blut. Hoe je met de juiste mindset rijk wordt [REVIEW]

Blut. Hoe je met de juiste mindset rijk wordt [REVIEW]

• Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Boeken
  • Bericht reacties:0 Reacties

Het boek Blut. gaat over het pad dat Dorothée Loorbach bewandelde in haar zoektocht naar rijkdom (in de meest brede zin van het woord). Maar in dit boek geen populaire businessmodellen of get-rich-quick praktijken. Je leest hoe je juist met een nuchtere en onderzoekende blik je beperkende overtuigingen het hoofd kan bieden, jezelf een rijke mindset kan aanmeten en jezelf op waarde kan schatten. Ga er wel even voor zitten, want het kan pittig worden!

Stelling: om meer geld te hebben, moet ik harder werken. Eens of oneens? Ik dacht ‘eens’. Tenminste, als je een eerlijk persoon bent (en dat wil ik zijn), dan moet je hard werken voor je geld. Of je moet iets bijzonders kunnen en ik? Ik kan niets bijzonders. Ik ben een tekstschrijver en trainer. Wat ik kan, kunnen er meer, dus ik mag niet uitsteken boven de rest. En ik bereken mijn prijzen per uur, want dan is de transactie duidelijk. Ik werk en daarvoor betaal jij.

Een andere realiteit?

Maar wat als dat allemaal niet waar is. Dat alles wat ik denk niet op de waarheid is gebaseerd. Wat als een andere realiteit kan bestaan waarin ik niet de eindjes aan elkaar knoop. Een realiteit waarin ik een goede buffer heb, precies weet wat er binnen komt en op de cent nauwkeurig weet wat eruit gaat. Een werkelijkheid waarin ik gewoon elk jaar zes weken op vakantie kan, omdat ik dat nodig heb en dat allemaal zonder geldzorgen.

Op deze twee gedachten hink ik al jaren. Vooral de gedachte dat een andere realiteit kan bestaan dan er nu is, wordt steeds prominenter. En daarom kocht ik drie boeken over geld. Geld dat ik eigenlijk niet kon uitgeven, maar toch deed. En één van die boeken is Blut. Een boek over hoe niks de weg werd naar alles. Niet over hoe ze van niks een miljoen maakte, maar hoe ze van niks rijk werd. Rijk in de breedste zin van het woord.

Geen nieuwe businessmodellen in Blut.

Het boek Blut. gaat niet over een nieuw businessmodel, over de financiële methode die Loorbach aanhangt of de volgende nieuwe hype. Er worden wel businesstips gegeven, zoals: onderhandel niet over je prijs, geef niet zomaar korting en maak standaardproducten die je meerdere keren kunt wegzetten. Maar meer nog dan deze businesstips gaat het boek over mindset, beperkende gedachten en blokkades die we moeten doorbreken om van niks alles te maken.

Dit boek valt ook niet in de categorie van money-mindset-manifestatieboeken, die gaan over hoe je door te affirmeren en jezelf alvast rijk te denken, ook daadwerkelijk rijk wordt. Dit boek is misschien wel de complete tegenpool. Het gaat namelijk over eerlijk durven kijken naar jezelf om je beperkende overtuigingen te kunnen zien. Hoe denk je over geld? Wat doe je met geld dat binnenkomt? Hoe denk je over je eigenwaarde? Dat zijn vragen die Dorothée stelt in dit boek

Is self-care altijd een goed idee?

De eerlijke, waarschijnlijk typisch Hollandse vragen maken het boek niet altijd even eenvoudig om te lezen. Het confronteert je met hoe je omgaat met geld, maar ook hoe je naar je eigenwaarde en het leven in het algemeen kijkt. Bijvoorbeeld het idee dat alles leuk moet zijn. Dat betwist ze in het boek en terwijl ik het las, dacht ik: ja, ik denk dat ook. En niet alleen met geld, maar bijvoorbeeld ook met eten: ik moet voor mezelf zorgen, toch? Self-care! Dus een taartje is dan eigenlijk altijd veroorloofd. Maar dat is wat ik nu wil, maar is dat ook wat ik het aller-allerliefst wil?

De vraag ‘wat wil je het allerliefst?’ is de vraag die bij mij het meest is blijven hangen. Pas door het boek Blut. te lezen snapte ik eindelijk wat Tim Ferriss bedoelde met ‘easy choices, hard life. Hard choices, easy life’. Het gaat erom dat je nu moeilijke keuzes maakt en dus niet in de eerste de beste opwelling meegaat, maar nadenkt over de vraag: wat wil ik het allerliefst in mijn leven? En om dat te bereiken, welke keuzes moet ik dan nú maken?

Nu snapte ik eindelijk wat Tim Ferris bedoelde met ‘Easy choices, hard life. Hard choices, easy life.’

Blut. money mindset dreams

Blut. gaat over de lange termijn

Als je bijvoorbeeld eerder met pensioen of dus elk jaar minimaal zes weken op vakantie wilt zonder je zorgen te hoeven maken over je financiën, dan kan je dus daarop beslissingen nemen. Even niet elke week uiteten, maar dat geld sparen voor je vakantie. Of de vijftig euro die je elke maand overhoudt niet direct uitgeven aan drie boeken, maar investeren in een ETF of op je spaarrekening zetten.

Het boek Blut. leerde me dus heel veel. Over YOLO, hoe de lange termijn me dient om mijn dromen na te jagen en hoe ik geld weer belangrijk moet maken. Maar het gaat voor zoveel meer op dan alleen je geld: het gaat ook over je energie en waar je energie heen gaat. En als je dus iets wilt bereiken, dan kan het begin dus moeilijk zijn, maar de doorzetter wint. En als je daarbij jezelf ook nog eens op waarde weet te schatten, geen compromissen sluit of kortingen geeft, dan is de kans groot dat je sneller dan je dacht je doel bereikt.

Oké, één kritische kanttekening over Blut.

Maar. En dit is een maar die echt besproken moet worden. Dorothée vertelt hoe ze in een half jaar weer op de rails was met haar financiën en vermeldt daarbij dat ze 5000 mensen in haar netwerk heeft. Een netwerk waar ze jaren aan gebouwd heeft. En het is een warm netwerk, want als ze haar eerste Geldprojectvideo plaatst, kopen 64 mensen direct haar boek. Een boek dat ze nog niet geschreven had. Dit boek.

Blut. is ontzettend waardevol in het ontwikkelen van je mindset, maar het is geen magic trick. Natuurlijk, je hebt niets aan dat netwerk als je jezelf niet op waarde schat. Maar als je jezelf op waarde schat, maar je hebt niet het netwerk dat die waarde kan zien, dan heb je daar ook niets aan. Dus wat mij betreft: pak die waarde, zet jezelf online of offline stevig neer en ga eropuit. Laat jezelf zien, presenteer jezelf aan je ideale klanten en doe het steeds weer opnieuw, ook als je wordt afgewezen. Want zoals je ook kunt leren in Blut. Niets is ooit persoonlijk.

Wil je jezelf online beter laten zien? Ga toch bloggen!

Door te bloggen, ben je beter vindbaar op Google. Dat is handig als mensen je willen vinden nadat je live met ze gesproken hebt. En het is handig voor mensen die op zoek zijn naar een oplossing zoals die van jou. Wil je weten hoe dat precies werkt?

Geef een antwoord