Je bekijkt nu Betere call-to-action schrijven, inclusief voorbeelden

Betere call-to-action schrijven, inclusief voorbeelden

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Als je online of creatief ondernemer bent en je doet je eigen marketing, dan ben je de term ‘call-to-action’ vast tegengekomen. Een call-to-action is onmisbaar in elke tekst of marketingcampagne, maar wat is het? En hoe kan je betere call-to-actions schrijven? Je leest het in deze blog!

Voordat je betere call-to-actions leert schrijven, is het natuurlijk goed om te weten wat het is en wat de functie ervan is. Het is natuurlijk een Engelse term en er is eigenlijk geen goed Nederlands alternatief voor. Vandaar dat veel tekstschrijvers en marketeers, net als ik, verwijzen naar deze Engelse term. Maar als je het vertaalt naar het Nederlands, weet je wél waar het eigenlijk over gaat: een oproep tot actie. 

Laat je klant de volgende stap zetten

‘Neem contact op’ is denk ik de meest gebruikte oproep, maar op Instagram is het bijvoorbeeld ‘Check de link in mijn bio’. Je gebruikt deze zinnen op knoppen of gewoon in de tekst. Je roept mensen daarmee op om actie te ondernemen. Maar het is niet zomaar een actie waar je mensen om vraagt: het is de volgende stap die ze kunnen zetten om bij jou klant te worden. Je moedigt ze dus aan om een diepere verbinding met je aan te gaan. 

Als je snapt dat je mensen oproept om een volgende stap te zetten in hun klantreis, dan snap je ook direct waarom het schrijven van goede call-to-actions een vak apart is. Maar ook de plaatsing ervan is belangrijk: je wilt die niet te vroeg plaatsen, want zijn mensen er wel klaar voor om de volgende stap te zetten? Maar je wilt de call-to-action ook niet te laat of te weinig plaatsen. 

Probeer je call-to-actions uit

Net zoals met zoveel voorbeelden in tekstschrijven en marketing is het een kwestie van uit proberen. Je probeert uit waar je de oproep zet en welke woorden je gebruikt voor de call-to-action. Daarnaast is de oproep en de kracht ervan niet de enige reden waarom mensen de volgende stap zetten. De vraag is: ben je genoeg zichtbaar geweest? Is het voor mensen duidelijk waarom ze op een call-to-action moeten klikken? 

Er is dus niet één goed antwoord en dat is eigenlijk goed nieuws, want je kunt dus gewoon beginnen met een oproep en dan checken hoe die het doet. Weeg dat af met hoeveel zichtbaar je bent geweest en hoeveel mensen bijvoorbeeld je post zien of op je website zijn geweest. Je kunt niet verwachten dat iedereen altijd op de call-to-action klikt, dus weeg het af, hou het een tijd in de gaten en pas je de oproep daarop aan. 

Denk aan jezelf én aan je klant

Als je betere call-to-actions wilt schrijven, is het belangrijk dat je nadenkt over twee zaken: 

  1. Wat past bij mij?
  2. Wat past bij de klant? 

Ik gebruik in mijn oproepen bijvoorbeeld soms een verbastering van een woord omdat ik dat een leuke manier vind, namelijk: klik hierrrrr. Het is speels, je weet wél direct wat je moet doen en je snapt ook dat ik een informele relatie wil met mijn klanten. Klanten die dus zitten op correct grammaticaal gebruik en formele relaties aangaan met hun leveranciers, voelen zich niet aangesproken en dat vind ik dus meer dan prima. 

Ga voor jezelf na wat bij jou past, welke relatie je aan wilt gaan en met welke klanten je deze relatie aan wilt gaan. Op basis daarvan schrijf je je call-to-action en kan je dus uit de voorbeelden hieronder beschreven een call-to-action kiezen die bij je past en/of die aanpassen naar wat bij jou past. 

Voorbeelden van betere call-to-actions

Call to action - Simone Levie

Start hier! De call-to-action van Simone Levie 

De call-to-action op de website van Simone Levie is direct duidelijk. Als je meer impact wilt hebben als leider dan start je daar bij de paarse knop. De tekst is clean, kort en perfect voor op een knop. Het is niet creatief of uitdagend, maar helder. De vraag is natuurlijk of ze daar zelf invloed op heeft gehad, maar ze wil waarschijnlijk klanten die direct in de actie willen en dan is een tekst als ‘Start hier!’ voldoende.  

call-to-action Eurshanie

Download nu gratis – Een call-to-action van Eurshanie

De call-to-action van Eurshanie heeft al meer power words in zich dan de knop van Simone Levie. Twee power words, namelijk: ‘nu’ en ‘gratis’. ‘Download’ is het actiewoord: dit moet de bezoeker doen. Ze laat er ook geen gras over groeien, ze wil dat je vandaag in de actie komt. Of nee, nu! En je hebt niets te verliezen hier, want het is gratis. Je zit dus niet ergens aan vast en de commitment die je maakt is klein. De kans dat je dan ook NU gaat klikken om te downloaden is groot. 

Sabine Wisman

Wil ik! Vertel me meer – Van Sabine Wisman 

De call-to-action van Sabine Wisman werkt anders dan de twee voorgaande call-to-actions. Waar zowel Simone als Levie jou oproepen om een actie uit te voeren, moeten de woorden op deze knop overeenkomen met de gedachten in jouw hoofd. Komen ze overeen? Dan is de kans vrijwel honderd procent dat ze overeenkomen. Heel slim dus. Maar klanten die twijfelen worden waarschijnlijk minder aangesproken door deze knop, maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat Sabine die mensen niet wil als klant. 

Ik wil me opgeven / Ik heb een vraag – Van Esther Scherpenzeel

Om de knop op de pagina van Esther verwijst naar een grotere commitment dan een gratis weggever of meer informatie, heeft ze twee knoppen als call-to-action naast elkaar gezet. Klanten die nog niet honderd procent zeker zijn of ze willen investeren klikken op ‘ik heb een vraag’ en de mensen die wel al honderd procent overtuigd zijn klikken op ‘ik wil mij opgeven’. Slim, want daarmee zorg je dat klanten met vragen contact opnemen en kan je ze in een gesprek meenemen naar de aankoop.  

Esther Scherpenzeel CTA

Yes, lekker cookies! – Van Esther Scherpenzeel

De meeste cookiepopups zijn saai, neem die van mij, helemaal niet creatief. Esther heeft dat slim aangepakt, deze popup is noodzakelijk, maar geinig. Wie houdt er nu niet van cookies?! Je kunt bijna niet meer klikken op ‘no, thanks’. De kans is dus groot dat ze haar bezoekers kan volgen en kan bepalen wie hoelang en waar op haar website is geweest. Benut dus elke kans die je hebt om het verschil te maken met tekst! 

Zet je ook een call-to-action in je blog? 

Ook je blog is een kans voor je lezer om te converteren of in ieder geval de volgende stap te zetten in haar klantreis. Je hebt in de blog je kennis gedeeld en de volgende stap is natuurlijk dat je de klant gericht gaat helpen met die kennis. Vergeet dus niet aan het einde of zelfs halverwege een call-to-action toe te voegen aan je blog! Bijvoorbeeld naar een dienst die aansluit bij de blogpost, maar ook kan je verwijzen naar bijpassende producten of zelfs naar je contactpagina.

Ik vertel in mijn cursus Ga toch bloggen over call-to-actions, maar ik leer je natuurlijk ook hoe je een blog opbouwt, hoe je betere blogs schrijft en hoe je je business een boost kan geven met je blogs. Waar wacht je nog op? Ga schrijven én groei als ondernemer: 

Geef een antwoord