Je bekijkt nu AI copywriting tools: top of flop?

AI copywriting tools: top of flop?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Bloggen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Waarom zou je als creatieve of online ondernemer nog leren schrijven als artificial intelligence (AI) ons werk overneemt? En kunnen we nu al volledig vertrouwen op de beschikbare AI copywriting tools? Of is het toekomstmuziek? Ik geef je een eerlijk antwoord en dat kan ik, want ik ben niet alleen expert in schrijven, ik ben ook een senior copywriter in IT. Technologie is niet onze vijand, maar in hoeverre is het nu al onze vriend? Je leest het hier!

In deze blog lees je over AI copywriting en of het je kan helpen om betere teksten te schrijven. Lees van a tot z of ga direct naar het door jou gekozen hoofdstuk:

Wat is artificial intelligence?

Voordat we een oordeel kunnen vellen, moeten we natuurlijk weten: wat is artificial intelligence oftewel kunstmatige intelligentie eigenlijk? Volgens mijn AI-buddy Rytr is AI:

Kunstmatige intelligentie is een brede term voor de intelligentie die machines vertonen. Het wordt ook wel AI, machine intelligence en soms zelfs narrow AI genoemd.

AI is een populair onderwerp in sciencefictionboeken, films en televisieseries. En hoewel we dat niveau van kunstmatige intelligentie nog lang niet hebben bereikt, is het niet zo moeilijk om te zien hoe technologie ons leven in de nabije toekomst zal blijven veranderen.

AI is een overkoepelende term voor veel verschillende soorten machines die zelfstandig kunnen denken. Het meest voorkomende type AI is machine learning, waarbij algoritmen worden gebruikt om van gegevens te leren en deze aangeleerde vaardigheden te gebruiken om nieuwe problemen op te lossen of nieuwe inhoud te genereren.

That’s right: ik heb aan Rytr gevraagd om AI te beschrijven. Rytr is aan de slag gegaan met de kop ‘Wat is kunstmatige intelligentie eigenlijk?’ en de trefwoorden: ai-definitie, ai machine learning. Daaruit zijn de bovenstaande alinea’s voortgekomen. Niet slecht, toch? Natuurlijk, als doorgewinterde tekstschrijver heb ik wel wat aan te merken op deze tekst. Die is namelijk nogal saai opgebouwd en het is niet in mijn stijl geschreven. Ook de toevoeging van AI in sciencefiction had ik achterwegen gelaten, want het past niet bij het kernonderwerp (wat is AI).

De huidige staat van AI copywriting tools

Hoewel met AI steeds meer kan en machines door de grote, exponentieel groeiende hoeveelheden data steeds meer kunnen, is het voor tekstschrijven momenteel geen vervanging. Dat betekent niet dat wij als tekstschrijvers de toekomst zonder vrezen tegemoet kunnen zien. Deze technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo en de tools worden steeds toegankelijker. Dat betekent dat die steeds beter gevoed worden met teksten, sleutelwoorden en verbanden, waardoor de machines steeds intelligenter worden.

Tegelijkertijd kunnen AI copywriting tools voor online en creatieve ondernemers wél een uitkomst bieden. Door AI in te zetten, begin je namelijk niet met een lege pagina. Je hebt alvast een structuur waaraan je je eigen woorden kan toevoegen en waarover je je eigen sausje kan gooien. Ik raad je niet aan om de tekst zomaar te knippen/plakken, want de tekst is vaak saai, onvolledig en past misschien niet bij jouw stijl. Neem de teksten van je AI copywriting tool dus vooral als startpunt.

Een door de AI van DALL-E gegenereerde afbeelding

Voordelen van AI copywriting

Samengevat biedt AI je als creatieve en online ondernemers genoeg voordelen, zoals deze:

  • Je hebt een beginpunt en begint dus niet met een lege pagina;
  • Het legt een structuur neer waarmee je verder kan;
  • Het helpt je om sneller blogs te publiceren;
  • Het helpt je om SEO-geoptimaliseerde teksten te schrijven;
  • En daardoor helpt het je om beter vindbaar te zijn en meer klanten binnen te halen.

Nadelen van AI tools

Maar de huidige AI tools bieden niet alleen maar voordelen. Je moet kritisch blijven op de teksten die worden geproduceerd, zeker omdat:

  • Teksten die momenteel worden geproduceerd door de tools vaak nogal saai zijn;
  • AI-teksten vaak onvolledig zijn;
  • AI-teksten vaak niet in jouw stijl geschreven zijn;
  • AI blijkbaar (zie het begin van dit artikel) de neiging heeft om zinnen te schrijven die niets toevoegen aan het kernonderwerp;
  • Wil je betere door AI gegenereerde teksten? Dan moet je betalen en momenteel liggen de prijzen vrij hoog.

Welke AI copywriting tools zijn er?

Een door de AI van DALL-E gegenereerde afbeelding

Rytr

Ik heb mijn eerste stappen op het AI-pad gezet bij Rytr. Ik was aangenaam verrast. Het is een tool die je gratis kan gebruiken, maar ook de abonnementen zijn betaalbaar. Bij ieder abonnement, dus ook bij de gratis variant, biedt het verschillende talen en dat is wel zo handig als je Nederlandse blogs schrijft zoals ik. Ook kan je kiezen welk type tekst je wilt schrijven, zoals e-mails, socials en blogs, en de intonatie kiezen. De gratis versie biedt:

  • 10.000 karakters per maand;
  • Meer dan 40 use cases;
  • Meer dan 30 talen;
  • Meer dan 20 intonaties;
  • Ingebouwde plagiaatcheck;
  • Toegang tot een premium community.

Zeker de moeite waard om uit te proberen:

Jasper

Grote merken zoals Airbnb, IBM en Hubspot gebruiken Jasper. De tool heeft 5.000 reviews van 5-sterren. Dat belooft veel goeds! Maar de prijs is er ook naar. De startprijs is 24 dollar per maand. Je hebt dan wel:

  • 50+ AI templates
  • Support for 20+ languages
  • Up to 5 users
  • Chat support

Het feit dat ze bij het kleinste abonnement al vijf gebruikers toestaan, geeft al aan dat hun doelgroep bij de grotere organisaties ligt. Niet echt een instapmodel, maar als je met een team aan je vindbaarheid wilt werken, dan is deze tool het bekijken waard.

Copysmith.ai

Een andere tool voor teams is Copysmith.ai. Deze tool begint met 19 dollar per maand en is specifiek gericht op meerdere gebruikers per account. Klanten van Copysmith zijn Google, Zapier en Change.org. Je kunt deze oplossing trouwens wel gratis gebruiken. De belangrijkste voordelen die Copysmith toeschrijft aan zijn tool is het besparen van tijd. De tool geeft een eerste opzet en daarna ga je aan de slag om de tekst te tweaken en eigen te maken.

Peppertype.ai

De tool van Peppertype wordt gebruikt door Disney+, Spotify en Yale. Je voelt ‘m al aankomen, ook deze tool is niet echt toegankelijk voor een online of creatieve ondernemer. Deze tool begint met 35 dollar per maand. Waar deze AI copywriting tool alleen als enige direct aan refereert is het machine learning aspect: je kunt de machine trainen om steeds beter te worden en dat is natuurlijk wat je wilt! Als de machine jouw organisatie, stijl en woordkeuze steeds beter leert kennen, hoef je op termijn steeds minder te herschrijven.

CopyAI

CopyAI heeft als klant Microsoft, Ebay en Ogilvy. Maar! Deze tool heeft wél een gratis variant! Helaas wel alleen voor Engelstaligen. Als je als online en creatieve ondernemer dus een Engelstalige doelgroep hebt, dan heb je geluk en dan kan je deze tool gratis gebruiken. Wil je in het Nederlands schrijven en deze tool daarvoor inzetten, dan betaal je 49 euro per maand bij het produceren van 40.000 woorden per maand. Dus wil je Nederlandse teksten laten schrijven, dan moet je flink in de buidel tasten.

AI Dall-e
Een door de AI van DALL-E gegenereerd kunstwerk

Conclusie: AI copywriting

De conclusie is dat AI copywriting nog niet op het niveau van een menselijke copywriter zit en ons tekstschrijvers dus nog niet kan vervangen. Maar! Het is wel een goed startpunt voor online en creatieve ondernemers die nog niet vol zelfvertrouwen kunnen schrijven of nu veel te lang bezig zijn met hun blogs en andere teksten.

De door AI gegenereerde tekst helpt om de structuur neer te zetten en de eerste zinnen op papier te hebben. Daarna ga je zelf aan de slag om de tekst volledig, eigen en spannend te maken. Want tot nu toe zijn mijn bevindingen dat de AI-teksten nogal saai zijn in opbouw en taalgebruik. En jij bent toch niet saai?! Precies, dan moeten je teksten ook niet saai zijn.

Beter leren schrijven?

Wil je beter leren schrijven om de AI-teksten te kunnen optimaliseren? Meld je aan voor de blogcursus Ga toch bloggen. Hierin leer je:

  • Hoe je een blog opbouwt (en dus niet zoals de AI-machine dat doet);
  • Hoe je betere teksten schrijft;
  • Hoe je beter vindbaar wordt;
  • Hoe je aan linkbuilding doet;
  • En hoe je passief inkomen genereert met je blog.

Ben je klaar om te groeien als online of creatieve ondernemer? Meld je snel aan!

Geef een antwoord